fbpx

Search

Mindaugas Klinga

Viskas, ką turėtume žinoti apie kelių sąnarius, ir kaip išlaikyti mobilumą

Kelis yra sudėtingas blauzdikaulį ir šlaunikaulį jungiantis darinys iš kaulų, kremzlių, raumenų, sausgyslių ir raiščių. Stiprūs raumenys padeda palaikyti sąnarį ir sumažina problemų riziką. Silpni atvirkščiai - viena iš pagrindinių traumų priežasčių.

„Su šia galūnių dalimi susiję skausmai ir sužalojimai apsunkina aktyvų gyvenimo būdą. Laimei, yra keletas dalykų, kuriuos galite padaryti, kad išvengtumėte traumų ir sumažintumėte maudimą. Geresnė kelių priežiūra visą gyvenimą, pradedant jau nuo 30-ties, gali  keleriais metais atitolinti diskomfortą vėlesniame amžiuje”, - sako “Ortopro” klinikos gydytojas-traumatologas Mindaugas Klinga.

“Ortopro” klinikos medikas  rekomenduoja kontroliuoti kūno svorį, nepamiršti tempimo pratimų, specialios avalynės ir sveiko gyvenimo būdo

Gydytojo teigimu, be pagrindinių dalykų, lemiančių kelių sąnarių sveikatą, nemažiau svarbus ir balansas. Stabilumo treniruotės padeda raumenims aplink kelius efektyviau dirbti kartu, rekomenduojama tai įtraukti į savo kasdienybę. Būtent viena iš šio raumenyno funkcijų ir yra palaikyti kelio balansą, kuris sumažina problemų riziką.

„Sveiko svorio išlaikymas yra vienas iš geriausių dalykų, kuriuos galite padaryti dėl savo kelių. Kiekvienas papildomas kilogramas dar labiau apkrauna sąnarius, padidina osteoartrito ir traumų riziką. Reguliarūs tempimo pratimai taip pat padeda to išvengti. Stenkitės juos įtraukti į savo kasdienes treniruotes. Tinkami batai ir skersinio pėdos lanko nepriekaištinga atrama dar labiau gali padėti sumažinti kelių skausmo bei traumų riziką. Ir žinoma, sveika gyvensena bei fizinis aktyvumas“, - teigia M. Klinga.

Patiriant pasikartojančių traumų, osteoartritą ar lėtinį kelio skausmą, rekomenduojama pasikonsultuoti su specialistais, kurie padės pakeisti elgseną ir sulėtinti ar suderinti veiklos intensyvumą. Per daug treniruojantis kelio bei raumenų problemos gali net pabloginti situaciją. „Jokio skausmo, jokios naudos“ - ne visada gali būti teisingas būdas.

Gydytojų konsultacija Vilniuje

Gydytojų konsultacija Klaipėdoje

Jei patyrėte traumą, nedelsdami kreipkitės į gydytoją ortopedą traumatologą

Ūmi trauma gali virsti lėtiniu negalavimu, kuris labiau pakenks sąnariams ir padidins osteoartrito riziką. Taip pat svarbu skirti laiko, kad sužalojimas išgytų. Daugelis žmonių per anksti grįžta prie aktyvios veiklos, o tai sukelia pernelyg didelį stresą sąnariams ir palengvina tolesnius sužalojimus.

Kelio skausmo gydymas galimas neoperacinėmis ir operacinėmis priemonėmis, priklausomai nuo diagnozės, kuri yra labai svarbi renkantis geriausią sprendimą. Neoperacinis gydymas apima skausmą malšinančius vaistus, kineziterapiją, fizioterapiją, aktyvumo keitimą, gyvenimo būdo pokyčius, karščio ar ledo paketus.

Daugumai pacientų chirurginės intervencijos neprireikia. Tačiau esant būtinybei atliekamos įvairios kelio sąnario patologijai gydyti reikalingos operacijos: dažniausiai minimaliai invazyvios, artroskopinės, kai sąnarys pasiekiamas per labai nedidelius pjūvius ir pasitelkiant optinę įranga padaromos reikiamos manipuliacijos.

Viačeslav Zankin

Čiurnos patempimas: traumatologas pataria kaip gydyti

Čiurnos kaulai atlieka svarbią funkciją, išlaikydami visą kūno svorį. Čiurnos kaulų yra 7. Esant čiurnos patempimui ar įtrūkimui pažeidžiami raiščiai, kurie yra sąnario išorėje. Žmogus jaučia skausmą, sustingimą, atsiranda mėlynės, patinimas. Ši trauma įgyjama stipriai pasukus pėdą, avint nepatogią avalynę, bėgiojant nelygiu paviršiumi ar šokinėjant netikėtai pasukus pėdą. Tai viena iš dažniausių traumų, pasitaikančių ir tarp jaunų, ir pagyvenusių, sportuojančių ir nesportuojančių žmonių. 

Esant dideliam čiurnos skausmui reikia kreiptis į specialistus

Čiurnos patempimas ar plyšimas dažniausiai gydomas pratimais ir mankštomis, kurias skiria gydytojas, o parenka kineziterapeutas. Fizinės terapijos metu atstatomas lankstumas, praplečiama judesių amplitudė. 

Kreiptis į gydytoją reikėtų, jeigu jaučiamas ilgai nepraeinantis skausmas, koja yra patinusi. Kartais prireikia operacijos, kurios metu atstatomi plyšę sausgyslės ir raiščiai.

Gydytojas, ortopedas ir traumatologas Viačeslavas Zankinas sako, kad pavojinga nesikreipti į gydytoją, jeigu skausmas yra stiprus, nepraeina patinimas. Uždelsus kreiptis į specialistus esama trauma gali atsinaujinti ateityje, prarandamas sąnario lankstumas.


Dviejų tipų čiurnos traumos

Čiurnos traumos dažniausiai atsiranda pėdą stipriai pasukus į vidų, taip pažeidžiami išoriniai raiščiai. Tokia trauma vadinama inversiniu pažeidimu. Sindesmonės patempimu vadinama trauma, kai patempiamos arba plyšta dvi to paties sąnario sausgyslės ar raiščiai, pažeidžiami vidiniai raiščiai, blauzdikaulio ir šeivikaulio sąnarys. Tokia trauma dažniausiai įgyjama užsiimant kontaktiniu sportu, ji sukelia lėtinį skausmą, atsiranda pėdos nestabilumas, o tai gali lemti dažnesnes traumas ateityje. 

Kaip sumažinti skausmą ir patinimą?

Čiurnos patempimas įprastai gydomas šalčiu, poilsio rėžimu, suspaudžiant ir pakeliant pėdą. Gavus traumą svarbu apsaugoti galūnę nuo didesnių pažeidimų, todėl patariama per pirmąsias dvi paras pėdą kuo mažiau judinti, ilsėtis, pakėlus ją iki klubų ar dar aukščiau. Pažeistą vietą reikia suspausti, tinka tokios priemonės kaip elastiniai tvarsčiai, kompresiniai įtvarai ar kojinės. Taip pat reikia 15-20 minučių atšaldyti čiurną, tą galima padaryti dedant ledą arba panardinant pėdą į šaltą vandenį. Toks gydymas sumažins skausmą ir patinimą. 

„Ortopro“ klinikos gydytojas V. Zankinas sako, jog moksliniai tyrimai rodo – po čiurnos traumos suspaudimui labiau tinka elastiniai įtvarai, o ne įmobilizavimas gipsu, žmonės greičiau sveiksta naudodami įtvarus, nes su jais koja išlieka šiek tiek judri. O norint ateityje visiškai nejausti traumos pasekmių ir atkurti įprastą sąnario judesių diapazoną reikia stiprinti raiščius ir atraminius raumenis. Jau per pirmąsias dvi paras galima atlikti tempimo pratimus ir kitus judesius, lavinančius lankstumą, didinančius judesių diapazoną. Pradžioje jie atliekami sėdimoje pozicijoje, skausmui sumažėjus – stovint. Pratimus gydytojas rekomenduoja tęsti tol, kol neliks skausmo, atsistatys lankstumas. Po kurio laiko skausmas turėtų atlėgti, tačiau jei jis nemažėja būtina kreiptis į gydytoją. 

Norint sumažinti traumų tikimybę pirmiausia reikia saugoti save 

Norint išvengti čiurnos traumos rinkitėspatogią avalynę, daryti apšilimo pratimus prieš sportą. Tam tinka tempimo ir kiti pratimai, apšildysiantys įvairias kojų raumenų grupes. Kontaktinio sporto metu patartina saugoti save ir reaguoti į skausmą. Nereikėtų bėgioti nežinomose vietovėse, kuriose gali pasitaikyti duobių ar akmenų. Tie, kas jau turėjo čiurnos patempimą ir vis dar jaučia pasekmes, gali naudoti papildomas atraminį smūgį mažinančias priemonės – pakulnes, batų įdėklus. 

Ką būtina žinoti tėvams apie netaisyklingą nepilnamečių atžalų laikyseną

Ką būtina žinoti tėvams apie netaisyklingą nepilnamečių atžalų laikyseną

Remiantis 2021 metų Oficialiosios statistikos duomenimis (Lietuvos gyventojų sveikata 2021 m.), daugiau nei 52 tūkstančiams vaikų iki 17 m. amžiaus buvo diagnozuotos jungiamojo audinio ir raumenų bei skeleto ligos.  „Pastarieji metai „3D Motion Lab" klinikai leido įsitikinti šiais skaičiais taip pat. Daugiau nei 85 proc., tirtų vaikų iki 17 m., amžiaus turėjo laikysenos problemų. Pavyzdžiui, vertinant ikimokyklinio ir mokyklinio amžiaus berniukų ir mergaičių laikyseną, pastebėjome, jog egzistuoja dažnas galvos palinkimas į priekį, menčių atsikišimas, dubens srities pakitimai, kurie ne retai lemia ir ryškų juosmeninės stuburo dalies linkio padidėjimą bei pilvo atsikišimą", - teigia „Ortopro" klinikos kineziterapeutas Mantas Aleckūnas.  Pasak kineziterapeuto, praktika įrodo, jog mokyklinio amžiaus vaikams ir paaugliams netaisyklingai laikysenai įtakos turi:
  • netinkami mokykliniai baldai, 
  • netaisyklingai nešiojamos ar sunkios kuprinės, 
  • ilgas sėdėjimas, 
  • nekeičiant kūno padėties, 
  •  antsvoris. 

Kasdieniai jaunuolių įpročiai taip pat prisideda prie netaisyklingos kūno biomechanikos.

 „Dažnas sėdėjimas žaidžiant kompiuterinius žaidimus, netinkama ergonomika prisideda prie to, jog mažai judama ir tai padeda formuotis netaisyklingai kūno laikysenai. Kartu padidėja rizika ne tik širdies bei kraujagyslių sutrikimams, tačiau iškyla antsvorio, diabeto, griaučių – raumenų sistemos ligų pavojus. Todėl mūsų klinikos specialistai objektyviam laikysenos įvertinimui naudoja 3D analizės sistemą, kuomet neinvaziniu būdu ties kauliniais orientyrais pritvirtinami sensoriai ir kamerų bei kompiuterinės programos dėka tiriamos kūno padėtys stovint, einant bei atliekant kitus funkcinius judesius", - pasakoja M. Aleckūnas  Sveikatos problemų sprendimui pasitelkti 3D biomechaniniai tyrimai, leidžia kineziterapeutams per trumpiausiai įmanomą laiką ir eliminuojant visas žmogiškąsias klaidas, gauti informacija, reikalingą tiksliai diagnozei nustatyti. Pagal gautus tyrimo rezultatus sudaromas individualius gydymo ar treniruočių planas.
  1. Aleckūno teigimu, laiku neišsprendus problemų, pasekmės gali išlikti visam gyvenimui. Kad vaikas vystytųsi taisyklingai, svarbu nuo mažens tolygiai ir darniai stiprinti visą jo organizmą.
 Kviečiame registruotis biomechaniniam 3D kūno laikysenos bei judesio analizės tyrimui paspaudus šią nuorodą.
Ortopro Čiurnos raiščių patempimas

Patempti čiurnos raiščiai: ką daryti?

labai paprasta. Netaisyklingai pastatėte koją, paslydote, suklupote lipdami laiptais – visa tai gali baigtis nuo keturių iki šešių savaičių gydymo. Moterims, nešiojančioms aukštakulnius, reikėtų būti ypač atidžioms; kuo didesnis kulnas, tuo didesnė traumos tikimybė.
Į viršų
Prekė pridėta į pirkinių krepšelį