Naujienos

Sutikite šventes sveiki: „Ortopro“ klinika pataria, kaip išvengti kritimo traumų šventinio sezono metu

Karneckas

Milijono reikalų ir apsipirkimo kelionių laikas šiais metais sutampa su trikdžiais dėl gausiai
iškritusio sniego. Sunkiau judėti tiek pėsčiomis, tiek su automobiliu ar viešuoju transportu.


„Kalbant apie slidžius šaligatvius ir kelius, budrumas tikrai yra labai svarbus. Prieš išeidami iš
namų stenkitės visada įvertinti oro sąlygas ir galimai slidų paviršių, pasirinkite tinkamą
avalynę. Tai ypač aktualu ne tik vyresnio amžiaus žmonėms, turintiems pusiausvyros
problemų, bet ir tiems, kurie jaučia čiurnos skausmus ar nestabilumą. Daugeliu atveju lūžiai
įvyksta skubant, einant netoli, dažnai tik išlipus iš transporto priemonių ar žingsniuojant į
automobilį pastatytą už kelių dešimčių metrų. Turbūt visi esame patyrę slystelėjimą ar
kritimą žiemos metu”, – sako Martynas Karneckas, ortopedas traumatologas.

Statistiškai traumos nukritus ar paslydus  yra vienos iš pagrindinių visuomenės sveikatos
problemų ne tik vyresnio amžiaus žmonėms, bet ir visiems suaugusiems. Naujausi tyrimai
parodė, kad griuvimai kelia rimtą susirūpinimą ne tik pagyvenusiems, bet ir neseniai
pilnametystės sulaukusiems asmenims. Tokius sužalojimus dažniau patiria moterys
– vaikštant (44 proc.), sportuojant (33 proc.). Vyrams pagrindinės rizikos susižeisti –
užsiimant aktyviu sportu (49 proc.) ir einant (37 proc.). Dažniausia veikla kritimo metu buvo
ėjimas ir vaikščiojimas su kuo nors, kai dėmesys nukreiptas į bendravimą arba skubėjimas.

„Ypatingai saugotis reikėtų vyresnio amžiaus žmonėms. Dėl sumažėjusio skeleto kaulinio
tankio, kaulai tampa trapesni, lengvai lūžta. Taip pat tai dažna galvos sužeidimų priežastis, o
pasekmės gali būti pačios skaudžiausios. Dėl sužalojimų kai kuriems tenka atsidurti slaugos
namuose, atsiranda įvairių sveikatos pablogėjimų, dažnai pasireiškiančių jau kiek vėliau,
praėjus laikui“, – tvirtina M. Karneckas.

„Ortopro“ klinikos gydytojų rekomendacijos, kaip nepaslysti

  • Dėvėkite tinkamą avalynę, kurios padas pasižymi geru sukibimu.
  • Apsirenkite šiltai. Tik nesušalę raumenys išliks atsipalaidavę. Įtempti gali neigiamai paveikti pusiausvyrą.
  • Būkite atsargūs, išlipdami iš automobilio. Prieš stodamiesi, abi kojas tvirtai padėkite ant
    žemės. Laikykitės už mašinos durų, kol įgysite tinkamą pusiausvyrą.
  • Laikykitės nuvalytų šaligatvių ir takų, nevaikščiokite tarp stovinčių automobilių.
    Nepamirškite, kad žole apaugę šlaitai gali būti tokie pat slidūs kaip ir snieguoti laipteliai.
  • Skirkite papildomo laiko. Neskubėkite. Ženkite trumpus žingsnius, šiek tiek nukreipdami kojų pirštus į išorę, kad išlaikytumėte stabilų atramos pagrindą.
  • Pasirūpinkite savo vyresnio amžiaus artimaisiais. Padėkite įvertinti kelionių reikalingumą. Jei įmanoma, atidėkite ankstyvas rytines keliones.
  • Vaikščiodami tamsoje arba šešėliuotose vietose, būkite budrūs dėl juodo ledo. Jis klastingas ir itin slidus.
  • Šalia namų nuvalykite sniegą nuo važiuojamosios kiemo dalies ir nuo pėsčiųjų takų. Jei reikia, pasamdykite tam žmogų.
  • Žiemą visada naudokitės turėklais.
  • Ženkite mažais žingsneliais, taip kaip vaikšto pingvinai: krypuojant iš vienos pusės į kitą galėsite lengviau išlaikyti svorio centrą.
  • Jei jaučiate, kad krentate ir negalite atgauti pusiausvyros, nemėginkite nusileisti ištiesta
    ranka. Tai gali sukelti daugiau traumų. Pasistenkite nusileisti ant sėdmenų ar nugaros.
  • Po kritimo palaukite, kol kas nors jums padės, kad dar labiau nesusižalotumėte arba
    išvengtumėte papildomų kritimų. Kai kurie žmonės dar labiau susižeidžia, kai bando atsistoti, užuot laukę pagalbos. Verčiau neskubėkite ir įvertinkite, kaip jaučiatės.
  • Įvertinę savo traumos būklę, jei galite atsistoti, apsiverskite ant šono. Sulenkite kelius link savęs, rankomis pasistumkite aukštyn ir kelkitės.